Saturday, June 20, 2009

Kisah Dongeng?

Gambar kenang-kenangan Mak Jang bersama anak dan arwah sumainya serta arwah nenek.

Tersebutlah kisah kononnya pada zaman dahulu, di Tanah Sumetara ada tujuk orang adik beradik.
Lima orang daripada adik beradik itu telah merantau ke Tanah Melayu.
Dikatakan berasal daripada lima adik-beradik itulah orang Kerinchi di Tanah Melayu ini telah berkembang.
Manakala dua beradik lagi tinggal di Sumatera. Seorang di Kerinci dan seorang lagi di Palembang. Si Abang bernama Sulaiman telah menjadi raja di Kerinci. Manakala si Adik yang tinggal di Palembang hanya menjadi pembesar di Negeri Palembang. Apabila si Adik mendapat tahu si Abang menjadi raja timbullah rasa cemburu si Adik terhadap si Abang.
Ketika si Adik menziarahinya di Kerinci… si Abang telah dapat rasakan perasaan tidak puas hati si Adik terhadap dirinya. Lalu si Abang telah berpesan kepada si Adik; “Kalau kamu balik ke Palembang dan mahu ke sini lagi, bawakan lemang ke sini (Kerinci).”
Sekembali ke Palembang si Adik telah menyampaikan segala hasrat abangnya itu. Isteri si Adik sudah dapat rasakan bahawa suaminya ada niat tidak baik terhadap abang kandungnya sendiri. Lalu diambil keris dan dimasukkan ke dalam buluh lemang.
Ketika ke Kerinci, si adik telah membawa keris yang dimasukkan buluh dianggap lemang untuk diserahkan kepada abangnya.
Ketika hendak menyerahkan lemang tersebut… si Adik telah mencabut keris dalam buluh lalu dipotong kepala abangnya sehingga putus.
Hairan dan pelik sekali kerana walaupun dalam keadaan kepala terputus… si Abang masih boleh hidup lagi. Dalam keadaan sedemikian … isteri si abang telah memasukkan makanan ke dalam saluran makan suaminya apabila tiba waktu makan dan minum. Begitu lah setiap hari.
Suatu hari, si abang telah berkata dengan isterinya….
“Aku ni telah banyak menyusahkan hidup kamu. Kalau kamu nak bagi aku makan lagi, berikan aku makan buah pauh dan masukkan ke dalam saluran makan aku.”
Si isteri pun carilah buah pauh … dan dimasukkan ke dalam saluran makan suaminya seperti mana yang disuruh. Setelah dimasukkan buah pauh ke dalam saluran makan suaminya… tamatlah riwayat hidup suaminya.
Sebelum meninggal dunia, Raja Kerinci itu telah bersumpah bahawa tujuh keturunannya tidak boleh makan buah pauh.

Dikatakan nenek saya yang berasal daripada suku Kerinchi Sulaiman ini, merupakan keturunan yang ke tujuh dan keturunan yang akhir sekali tidak boleh makan buah pauh. Benar atau tidak cerita ini saya pun tidak pasti…. Tetapi kisah ini telah diceritakan oleh arwah nenek kepada bapak saya ketika dia masih hidup lagi. Dan nenek pun tidak pasti samada kisah yang dia dengar ini adalah kisah benar atau dongeng. Wallahuaklam.

Buah pauh. Foto oleh nazzim-elinazz's.

2 comments:

bro.matt said...

kerinchi sulaiman rupanya...ramai kat sg gahal,sg lui di langat..mungkin kak sham ada saudara kat sana..

saya kerinchi semerap/lempur

Unknown said...

Salam,
Mungkin ada... bila orang tua-tua dah meninggal sudah tidak kenal dengan saudara mara.