Monday, April 22, 2013

Tiket ke Singapura...

Niat hendak ke Singapura memang sudah lama terpasak di hati ana. Cuma tidak pasti lagi bila akan pergi dan dengan siapa. Sehinggalah ana terjumpa iklan rombongan ke Singapura sempena Majlid Maulid @ Haul Masjid Ba’alawi.
“Wah! Ini sangat menarik, sebab dengan RM100.00 akan dibawa melawat sekitar beberapa tempat di Singapura,” bisik hati ana.
Iklan tersebut diajukan kepada beberapa rakan di pejabat dan mereka juga turut berminat untuk turut serta. Sebagai manusia kita hanya boleh merancang tetapi Allah menentukan. Oleh kerana tidak  dapat menghubungi pihak penganjur program tersebut, kami telah bertekat untuk meneruskan misi cinta Rasul ini. Ya, kami akan pergi sendiri dengan menaiki bas.
 Hishh! Hishh! Takkan nak cepat mengalah kan sebab masing-masing sudah dapat lesen besar (kebenaran) daripada suami tercinta. Bos di pejabat juga telah meluluskan cuti kami semua.
Enam orang telah beri nama dan perjalanan ini akan diketua oleh Pengarah Urusan GISB Tuan Haji Abu Hassan Morad atau lebih mesra dipanggil Cikgu sahaja. Lima orang lagi adalah staf wanita yang terdiri daripada Puan Hajah Aliyah Sijari (Kak Aliyah), Puan Jalilah (Editor Q&A), Puan Norhashimah (Editor Anis), Mira ( staf admin) dan ana.
Puan Aliyah telah membeli tiket bas Nice Executive Coach dan tarikhnya ialah 6 Mac 2013 jam 12.30 malam. Alhamdulillah.

6 Mac 2013
Pagi ini ana pergi pejabat dengan membawa beg pakaian kerana memang sudah bersepakat dengan rakan yang lain mahu berkumpul di pejabat dan bertolak bersama-sama ke stesen bas pada malam ini.
Sampai di pejabat Puan Aliyah telah memaklumkan bahawa baru dia perasan tiket bas tersebut tercatat tarikh 14 Mac 2013 dan bukannya 6 Mac seperti mana yang dia beritahu sebelum ini.
Dia telah menghubungi pihak bas Nice Executive Coach untuk tukar tiket tersebut kepada tarikh hari ini. Alhamdulillah bas yang akan ke Singapura hanya ada pada jam 5.00 petang ini sahaja sebab pada waktu malam bas sudah dicatar.
"Ok, kami setuju... simpankan tiket tersebut dan sebentar lagi kami sampai untuk mengambilnya," kata Puan Aliah.
Maka bergegaslah kami ke Setesen KTM lama di Kuala Lumpur untuk mengambil tiket tersebut.

"Ketika telefon hari itu berkali-kali makcik ingatkan... makcik nak tiket 6 haribulan tau... Macamana la boleh tersalah dengar," beritahu Puan Aliyah.
Budak yang menjaga kaunter hanya melemparkan senyuman kerana bukan dia bertugas pada hari kejadian. Alhamdulillah sebab tiket tersebut boleh ditukar kepada tarikh hari ini. Sementara satu tiket untuk Cikgu terpaksa dipulangkan walaupun hanya dapat  separuh harga kerana kami tidak dapat hubungi Cikgu kerana beliau ada mesyuarat penting di Perak.

"Wah! Melihat gambar ini rasa tidak sabar hendak naik bas yang mempunyai layanan istimewa ini.

Urusan tukar tiket selesai.
Pengajaran yang boleh diambil :
 SILA SEMAK TIKET ANDA SEMULA
sebelum meninggalkan tempat ini.

Kemudian singgah sebentar di Giant Kota Damansara untuk tukar duit.  Ana tukar duit singapura untuk  80 dolar sahaja dan duit tukarannya adalah bersamaan dengan RM201.60. Duit ini sekadar untuk makan dan minum sahaja dan bukan untuk shoping sebab ana tahu barang di Singapura mahal sebab RM1.00 duit kita bersamaan 3 dolar duit Singapura. Ketika tukar duit dapat panggilan Cikgu mengatakan bahawa beliau tidak sempat hendak naik bas dan akan naik kapal terbang pada malam ini.

Jam tiga petang kami sudah bertolak ke Bangunan Stesen lama KTMB. Di hadapan bangunan ini terletaknya Syarikat Nice Executive Coach.

Nice Executive Coach.

Di dalam bangunan ini disediakan tempat menunggu yang sangat menarik..

Sambil menunggu bas, kami dihidangkan minuman petang.

Antara barang akan kami bawa ke Singapura.

Info mengenai Bangunan Stesen Kereta Api.

Ini dia bas yang akan membawa kami ke Singapura.

RM88.50 tambang kami ke Singapura.

Rupanya hanya kami berlima sahaja penumpang bas ini.
Bas ini bagaikan sudah ditawan oleh kami hahaha... (perasaan aje tu).

Apa lagi... buat macam rumah sendiri lah.... bercerita dari satu tajuk ke satu tajuk.
Inilah pertama kali ana naik bas tidak tidur.
Mungkin juga himahnya berjalan waktu siang, leka melihat pemandangan sepanjang jalan.

Sambil berborak... mulut kami asyik menguyah je.

Penat bercakap kami tengok tv yang terletak di tempat duduk masing-masing.

Di bawah tempat duduk masing-masing rupanya ada plak untuk membolehkan kita caj hp dan sebagainya.

Antara hidangan yang disediakan oleh pihak bas untuk minuman petang.

Ketika berhenti solat di Tapah, Perak jumpa Zahir staf GIMG yang akan ke Johor untuk memeriahkan program Mahabah IKIM.fm

Cukup di sini dahulu.... nanti ana akan sambung cerita mengenai pengalaman ana di Singapura.