Monday, April 5, 2010

Amir dalam kenangan...













Wednesday, March 31, 2010

Rekabentuk Grafik Photoshop Malaysia




Rekabentuk Grafik Photoshop Malaysia: Photo Filters in Photoshop

Tuesday, March 30, 2010

PESTA BUKU ANTARABANGSA KUALA LUMPUR 2010

Tahun ini 856 gerai pameran di pesta buku,
Berlangsung selama sepuluh hari,
Penanda aras kemajuan industri buku,
Buku, Lakaran Masa Hadapan tema diberi.




Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur nama diberi,
Pameran terbesar Malaysia setakat ini,
Buku, Lakaran Masa Hadapan tema diberi,
Dinobatkan di Malaysian Book of Records dimasa kini.



Belilah buku di pesta buku,
Kalau hendak banyak diskaunnya,
Majulah Malaysia wahai negaraku,
Semaraknya bangsa kerana tinggi ilmunya.



Kepesta buku membeli buku,
Menerap tabiat mencintai ilmu,
Generasi berilmu impian pemimpinku,
Dibina tamadun mengamalkan budaya ilmu.



Simpan buku setelah dibaca,
Simpan untuk dijadikan rujukan,
Nadi Ilmu Amalan Membaca,
Program NILAM telah diperkenalkan.



Simpan buku untuk rujukan,
Melalui pembaca yang berterusan,
Tabiat membaca perlu dibudayakan,
Mebentuk amalan modal insan.



Ilmu umpama lampu yang terang,
Menyuluh dan mendidik setiap jiwa,
Mulia tugasmu wahai si pengarang,
Karang buku yang mendidik jiwa.



Masyarakat berilmu jadi pewaris,
Dalam membentuk sebuah generasi,
Karang buku yang kretif dan dinamis,
Melahirkan masyarakat progresif dan berinfomasi.




Ilmu umpama lampu yang terang,
Menyuluh dan mendidik setiap jiwa,
Mulia tugasmu wahai si pengarang,
Karang buku yang mendidik jiwa.



Pesta buku menganjurkan,
Peraduan pantun difacebooknya
Hadiah buku memang dihajatkan
Mudah-mudahan dimakbulkannya.




















Sunday, March 21, 2010

Adakah kita rela digelar Si Tanggang?


“Marilah kita merenung sejenak dan bertanya kepada diri sendiri apakah kita malu digelar Kerinchi? Lihatlah orang-orang Asli di dalam hutan dan mereka-mereka yang berjaya sehingga kini masih berbangga dengan keturunan mereka dan begitu juga dengan bangsa Cina. Adakah kita lebih rela digelar Si Tanggang dari digelar Kerinchi?

"Ingatlah, tanpa nenek moyang, kita bukan sahaja tiada di dunia ini, malah tanpa mereka maka tiada wujudnya Kampung Kerinci, Kampung Abdullah Hukum, Sungai Damar, Paya Dalam, Pasir Dalam, Pasir Putih, Hulu Langat dan banyak lagi tempat seluruh Malaysia. Tidakkah kita terasa bertanggung jawab untuk memelihara harta nenek moyang kita itu? Hartanya bukan sahaja setakat tanah dan pulau tetapi juga keturunannya,” kata Tuan Haji Mohd Taufik Haji Yahaya, Pengerusi Persatuan Anak Kerinchi Hulu Selangor ketika berucap dalam Mesyuarat Agung PAKHS di Dewan Serbaguna / Komplek Sukan Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor, pada 13 Mac 2010 yang lalu.


Tuan Haji Mohd Taufik juga menyeru dan mengharapkan sokongan dari semua saudara-saudara Kerinchi di seluruh Malaysia untuk turut serta dalam mempertahankan serta menghidupkan kembali kemasyhuran masyarakat atau kaum Kerinchi Malaysia sebelum ia hilang dek zaman dan generasi baru yang langsung tidak mengenali apa itu Kerinchi. Untuk menjayakan amanah ini masyarakat Kerinci perlulah berganding bahu melalui persatuan PAKHU agar dapat menjayakan amanah dan cita-cita tersebut. Bak kata perpatah `Bersatu kita kuat dan teguh, berpisah kita lemah dan roboh' dan `Sepakat membawa berkat'.
Tuan Mat Nadzari bin Ahmad Dahlan, Pengerusi Jawatankuasa Agensi Antidadah Kebangsaan Hulu Selangor telah merasmikan mesyuarat kali ke 2 ini.


Turut hadir ialah Ketua, Jabatan Kesusasteraan Melayu UPSI, Y.Bhg. Dato' Dr. Mohd. Rosli b. Saludin. Walaupun beliau bukan orang kerinchi tetapi sangat berminat untuk membuat penyelidikan mengenai identiti etnik Kerinchi. Beliau juga berhasrat untuk mengadakan Seminar Asal Usul Kerinchi pada bulan Oktober 2010. Oleh itu beliau sangat mengharap agar orang Kerinchi dari seluruh Malaysia akan memenuhi dewan UPSI itu kelak. Mudah-mudahan kehadiran orang Kerinchi lebih ramai dan dapat mengalah kehadiran suku etnik lain yang telah memenuhi dewan UPSI sehingga seramai dua ribu orang.
Barisan AJK PAKHU sesi 2009 -2010 bergambar kenang-kenangan sebelum bermulanya perlantikan AJK baru.

Setalah pembubaran AJK lama, sekali lagi ahli PAKHS telah sebulat suara agar melantik semula AJK lama untuk sesi 2010 - 2011.

Turut hadir dalam mesyuarat ini ialah Keluarga Othman dari kiri Mak Su, Mak Jang dan Mak Teh.


En Amran bin Mad, Pengerusi Majlis PAKHS.


Wasi kepada Keluarga Othman yang berkopiah putih juga hadir.


Bergambar kenang-kenangan dengan sebahagian ahli PAKHS.



TAK KENAL MAKA TAK CINTA


Alhamdulillah anak-anak juga telah turut serta dalam mesyuarat kali ini.

Yang menariknya... setelah mendengar penerangan dan sejarah Kerinchi mereka sudah tidak malu untuk mengaku 'kami anok kincai'.

Malah Nurul Hasifah binti Mohd Nor Rafuzi telah memberanikan diri untuk kehadapan dan menyuarakan pendapatnya. Ini telah membuat Haji Mohd Taufik Haji Yahaya, Pengerusi PAKHS telah berminat untuk melibatkan Cik Nurul Hasifah dalam PAKHS sebagai wakil belia anak Kerinchi. Tahniah di atas keberanian Cik Nurul... harap Cik Nurul dapat membuat sesuatu dan memberi sumbangan kepada persatuan terutama sekali mengajak orang Kerinchi terutama kaum belia untuk sama-sama berusaha mengembalikan sejarah kegemilangan kaum Kerinchi di Malaysia.


Thursday, March 18, 2010

Adapun Melayu Itu Adalah Sebuah Bangsa Besar!


Entri asal 15 Februari 2009

Diterjemahkan daripada the Star Online, Sunday February 15, 2009 “Understanding the Malayu”

Direviu oleh NEIL KHOR

LEAVES OF THE SAME TREE: Trade and Ethnicity in the Straits of Melaka
(DAUN DARIPADA POHON YANG SATU: Perdagangan dan Keetnikan di Selat Melaka)

Oleh Leonard Andaya
Penerbit: University of Hawaii Press, 320 pages
ISBN: 978-0824831899

Penulis buku ini, Prof. Leonard Andaya, seorang sarjana yang berasal dari Filipina, bukanlah orang asing kepada wilayah ini. Beliaulah yang menulis Sejarah Johor (History of Johor) dan Sejarah Moluku (History of Moluku). Dan, beliau juga menulis buku Sejarah Malaysia (History of Malaysia) bersama isterinya Barbara Watson.

Beliau adalah seorang sarjana yang matang, dan buku ini adalah karya beliau setelah sekian lama berada dalam dunia akademik. Oleh sebab itu, buku ini dapat dianggap sebagai puncak kerjaya akademiknya dan tugu pada kajiannya mengenai sejarah yang memakan sepanjang hayat beliau.

Buku Leaves of the Same Tree (Daun daripada pohon yang satu) mebayangkan bahawa perkembangan jatidiri etnik “Malayu” itu berasal daripada Barat Borneo, dan berkembang di Selat Melaka. Ini meliputi zaman selama 1,000 tahun. Namun penekanannya diberi kepada zaman 500 tahun terakhir.

Prof. Andaya mengatakan ini adalah tugas besar dan membawa cabaran besar pula. Dalam usahanya mencari tempat asal “Malayu” beliau terpaksa merungkai banyak lipatan sejarah, dan mengasingkanny daripada nasionalisme, dan merombak kembali beberapa pemikiran yang sudah sedia ada. Perkara yang penting adalah hakikat bahawa Andaya menggunakan konsep keetnikan sebagai alat penyelidikan. Kajian saintifik terakhir, terutama sekali, kajian mengenai asal usul manusia menyebabkan kaedah ini tidak dapat digunakan. Istilah keetnikan ini adalah sebuah konsep mengenai jatidiri yang didasarkan kepada budaya, dan bukan biologi. Konsep ini, membuatkan konsep ras itu tidak dapat digunakan. Keetnikan adalah konsep identiti yang didasarkan kepada budaya, iaitu bagaimana kita hidup dan tidak menurut jenis darah yang mengalir di tubuh kita.

Kajian begini menjadikan Leaves of the Same Tree ini sebuah bacaan yang mempesona. Prof. Andaya berjaya menggabungkan sebuah penceritaan berdasarkan kedua-dua bahan iaitu bahan sejarah biasa dan juga bahan sejarah yang kurang lazim digunakan. Umumnya, buku ini mencuba menentukan apa yang membentuk pengetrtian “Malayu” yang sangat kompleks itu.

Sebagai seorang sarjana handal, terutama sekali apabila mencuba mencari jawapan kepada jatidiri etnik yang kompleks ini. Beliau bermula dengan melihat rakaman sejarah: iaitu apa yang ditinggalkan oleh orang Malayu pada prasasti, seninya, bahasanya, tradisi lisannya, dan akhir sekali rakaman tertulis.

Salah satu daripada masalah besar dalam penyelidikan begini adalah kurangnya bukti yang mengesahkan sebenarnya ada identiti etnik Melayu itu. Pada masa ini pula semua ini merupakan tiga buah tradisi semasa dan memori dalam tiga buah negara yang berlainan.

Selain daripada bahasa Malayu itu yang sudah menjadi bahasa Melayu dan bahasa Indonesia, gaya hidup orang Melayu ini pula sudah menjadi sangat berlainan sehingga sukar untuk kita mengatakannya adalah suatu etnik yang sama.

Namun di situlah terletaknya kepentingan strategik kaedah penyelidikan Prof. Andaya. Sebagai sebuah alat, keetnikan ini membolehkan sejarahwan menggunakan bukti daripada antropologi, sosiologi, sejarah ekonomi dand kajian budaya.

Inilah yang membolehkan kita menelusuri usul asal dan perkembangan Malayu itu. Ini membolehkan usul-asal dan perkembangan orang Melayu itu dicari. Khusunya, bagaimana kita mentafsirkan mitos and legenda dalam konteks yang bermakna. Sejarah Melayu, adalah dokumen yang mencampurkan mitos dengan sejarah, dan adalah tepat pada satu sisi.

Orang Malayu ini adalah pelaut, dan inilah yang membolehkan mereka berkembang dari Borneo ke Selat Melaka, membentuk petempatan di Sumatra dan juga Semenanjung Tanah Melayu.

Pemikiran Prof. Andaya ini bersandar pada empat fasa yang membentuk identiti etnik Malayu hingga ke tahap semasa. Pada setiap fasa, suatu kualiti baru ditambahkan kepada identiti Malayu itu. Negeri-negeri Malayu ini didirikan pada kuala-kuala sungai yang menjadi tempat pengumpulan barang dagangan dari pedalaman. Orang Malayu ini mempunyai hubungan rapat dengan “Orang Asli” atau “Suku Terasing,” yang memungut hasil mahsul yang sangat dikehendaki.

Dengan demikian, selama seribu tahun lalu, negeri-negeri Malayu ini telah terbina di Segenting Kra (Thailand Selatan), Kedah, Melaka, dan Temasik (di Malaysia dan Singapura), Palembang dan Acheh (di Indonesia). Negara-negara ini terletak di pantai Selat Melaka yang menghubungkan Lautan India dengam Lautan China Selatan.

Andaya menjelaskan wilayah ini wajar dipanggil “lautan Malayu kerana ia merangkumi jaringan yang luas terbentang dari Lautan Hindi menuju Lautan China, dari India ke Vietnam. Lautan ini dipanggil oleh beliau Lautan Malayu kerana manusia Malayu itu jelas dikaitkan dengan kelompok yang dipanggilnya ‘Malayu’ yang menguasai perairan ini.

Inilah yang menunjukkan identiti budaya orang Malayu itu. Ciri identiti ini diperkukuh dengan menuturkan bahasa yang sama. Bahasa yang satu itulah yang digunakan bagi menjalankan perniagaan di Lautan Malayu ini. Sebagai sebuah bangsa yang menjalankan perniagaan, maka tidaklah hairan apabila istilah “Malayu” itu ada terakam dalam catatan perniagaan China pada kurun ketujuh. Pada tahun 644 masehi emperor Sui pernah menerima kunjungan sebuah perutusan dari sebuah kerajaan Malayu di Sumatra, iaitu Sriwijaya.

Pada masa itu empayar Sriwijaya itu memerintah sebahagian besar daripada kawasan pantai Sumatra yang berupa sebuah empayar perniagaan yang terbentuk daripada kerajaan yang berlainan yang dibenarkan memerintah sendiri. Di dalam kerajaan ini orang belajar Budhisme dan bahasa Sanskrit. Negeri-negeri Malayu ini kekal sebagai pusat jaringan perniagaan walaupun cengkamannya pada Bhudisme dan Hinduisme mula kemurun.

Dunia Malayu ini menggunakan undang-undang maritim yang sama, telah memprkukuhkan institusi “Raja” dan penerimaan Islam telah menjadi komponen penting pada identiti Malayu itu keseluruhannya. Negeri yang menjadikan Islam itu suatu ciri yang tidak dapat diceraikan daripada identiti Malayu adalah Acheh, yang terletak di hujung utara pulau Sumatra. Pesaing Acheh pula adalah Johor. Johor telah memperkukuh tradisi kebangsawanan istana yang dipesakainya daripada Melaka. Acheh sebenarnya menjadi warisan kepada kuasa empayar Islam selepas Melaka dalam kurun ke-17. Di bawah pengaruh pemerintahannya dan dengan sokongan peniaga dari Arab, maka gaya hidup Malayu-Muslim itu menjadi bertambah kukuh.

Sebagai sebuah identiti etnik, Malayu itu sudah dapat didefinisikan sebagai suatu cara hidup, bahasa dan agama. Tetapi yang menjadi bingkai pemersatu kepada keseluruhan ini adalah akarnya dalam perniagaan dan penjelajahan lautan. Oleh sebab itu, walaupun ada ketikanya identiti Malayu itu menjadi terkepung dalam sebuah negeri daratan, namun komponennya masih kembali kepada identiti “asalnya.”

Sumbanagn Prof. Andaya yang membantu kita memahami keetnikan ini adalah hasil daripada “perspektif yang lama” ini. Inilah yang membolehkan beliau menunjukkan identiti etnik itu sebagai sebuah proses. Dalam buku ini Prof. Leonard Andaya menunjukkan bagaimana identiti etnik “Malayu” sebagai sebuah himpunan dinamik ciri-ciri budaya yang menjadi sempadan budaya. Sebagai kesimpulannya kita melihat bagaimana orang “Malayu” itu membezakan dirinya daripada orang lain, dan dalam sesetengah kes, daripada kalangan dirinya sendiri.

Buku Daun dari Pohon yang Satu (Leaves of the Same Tree) adalah sebuah bacaan yang perlu untuk orang yang mahu memahami “Malayu” itu.

Pereviu buku ini, Neil Khor baharu sahaja menyelesaikan Ph D-nya menegnai Kesusasteraan Cina Baba di University of Cambridge, Britain.

Sumber: UPSI