Sunday, March 7, 2010

Bambgoo - Kereta Ekologi Jepun

Kebiasaannya buluh dijadikan anyaman seperti bakul, dulang, nyiru, tudung saji, rakit, tabung dan banyak lagi. Sebuah syarikat, Venture Business Laboratory, Universiti Kyoto, Jepun, telah membangunkan rekaan kereta yang berbentuk mesra alam diperbuat daripada buluh. Kereta konsep ekologi ini adalah 270 cm, 130 cm lebar, tinggi 165 cm dan berat hanya 60 kg. Kereta ini selamat dibawa jika anda hendak memandu sejauh 50 kilometer dalam satu masa. Itulah istimewanya kereta yang dikenali Bambgoo, yang mana tubuhnya diperbuat daripada buluh. Jika ke Jepun jangan lepaskan peluang untuk menyaksikannya dan anda juga boleh mencuba membawa Bambgoo.




Friday, March 5, 2010

Panasss! Panasss! Panasss!

Panasss! Panasss! Panasss... begitulah keadaannya semenjak kebelakangan ini. Cuaca panas dan tidak menentu yang melanda seluruh negara. Cuaca panas terik disusuli kemarau yang mengeringkan sungai-sungai dan juga sawah terutama negeri-negeri sebelah utara. Di kawasan selatan dan pantai timur juga turut mengalami keadaan yang sama. Bahang panas tetap terasa sekali pun selepas hujan turun untuk seketika.






Suhu yang dicatatkan pada 1 hingga 23 Februari lalu menunjukkan antara 34oC hingga 36oC. Sedangkan purata suhu negara ini adalah sekitar 28oC hingga 33oC.
Rekod suhu paling tinggi pernah dicatatkan di negara ini pada 9 April 1998 di Chuping, Perlis ialah 40.1oC iaitu ketika fenomena El Nino melanda.



Sementara itu, suhu maksimum juga pernah dicatatkan ditempat yang sama, Chuping dan Pulau Langkawi pada 21 dan 26 Februari 1998 dengan suhu 38.6oC.
Sepanjang tempoh 1 hingga 23 Februari lalu juga, bacaan di 26 daripada 35 stesen meteorologi di seluruh negara menunjukkan hujan turun kurang daripada paras sederhana, empat stesen pula pada paras sederhana dan hanya lima melebihi paras itu.
Kawasan yang menerima hujan rendah adalah Perlis, Kedah (termasuk Pulau Langkawi), Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan dan Johor, Sabah (semua bahagian) dan Sarawak (Miri, Bintulu dan Limbang).


Terdapat tiga peringkat HRI berlaku iaitu:
1. Kejang akibat kepanasan (heat cramps)
  • Sakit otot di bahagian abdomen, tengan dan kaki yang berlaku disebabkan oleh aktiviti berterusan.
  • Badan tidak berpeluh ketika melakukan aktiviti berat yang berterusan menyebabkan anda terdedah kepada heat cramps.
  • Perpeluhan melampau hingga menyebabkan garam dan cecair dalam badan kehabisan, menyebabkan paras garam rendah dalam otot.
  • Heat cramps juga merupakan contoh lesu akibat kepanasan (heat exhaustion).
2. Lesu akibat panas (heat exhaustion)




  • Bentuk ringan HRI yang boleh berlaku akibat beberapa hari terdedah kepada suhu tinggi dan tidak mendapat keseimbangan cecair dalam badan.
  • Mereka yang berusia dan mempunyai tekanan darah tinggi serta berkerja atau bersukan di bawah terik mentari lebih terdedah kepada masalah ini.
  • Tanda-tanda adalah berpeluh melampau, pucat, kejang otot, keletihan, lemah tubuh badan, pening-pening, sakit kepala, muntah, mabuk dan pengsan.
  • Lain-lain simptom berkaitan - kulit sejuk dan lembap, denyutan lemah atau laju, pernafasan lemah atau terlalu laju.
Jika mengalami lesu akibat panas, sila ambil langkah ini:





  • Minum air kosong, jus buah-buahan atau minuman isotonik.
  • Rehat dalam kawasan pendingin hawa.
  • Mandi atau berendam dalam air.
  • Pakai pakaian nipis
3. Strok panas (heat stroke)
Keadaan paling teruk bagi HRI. Biasanya disebabkan bersukan atau kerja berat di kawasan panas ditambah dengan cecair yang kurang dalam tubuh badan. Tanda-tanda mengalami heat strok:


  • Suhu badan terlalu tinggi (melebihi 40oC boleh menyebabkan pengsan)
  • Kulit menjadi merah, panas dan kering (tiada peluh)
  • Nadi kuat dan laju
  • Kepala berdenyut-denyut
  • Pening-pening, muntah, keliru, tidak sedar diri.






Kanak-kanak, orang tua, individu obes dan individu yang kurang berpeluh (akibat keturunan) berisiko tinggi mengalami masalah ini.
Bagi atlet yang mengalami keadaan ini di padang, tiba-tiba mereka hilang kawalan diri dan tidak memahami permainan. Atlet itu tidak sedar dia sedang mengalami keadaan strok panas, simptom hanya boleh dilihat oleh orang di sekelilingnya.
Rawatan strok panas:
Seandainya sukar untuk merendamkan mangsa dalam air sejuk gunakan kaedah ini:
  • Mandikan mangsa dengan air sejuk
  • Renjis air sejuk pada mangsa menggunakan pam air taman
  • Span mangsa dengan air sejuk
  • Letakkan beg ais pada leher, ketiak dan kawasan sulit.
  • Jika kelembapan rendah, balut mangsa dengan selimut basah dan sejuk dan kipas.






Perhatikan suhu badan dan teruskan proses penyejukan hingga suhu badan menurun kepada 36oC atau 37oC (mangsa perlu dikeluarkan daripada air untuk menghalang penyejukan lampau apabila suhu stabil).
  • Jika mangsa sedar, beri dia minum air sejuk
  • Pesakit perlu dibawa ke hospital untuk pemerhatian doktor sekali pun rawatan di padang berjaya.
Ruam panas
Satu lagi penyakit yang sangat sinonim dengan cuaca panas. Ia terjadi akibat pendedahan kepada suhu yang panas secara berterusan. Juga disebut miliaria. Masalah seperti urtikaria (gatal-gatal) dan tidak berpeluh juga termasuk sebagai ruam panas. Biasa berlaku ketika musim panas terutama jika kelembapan tinggi. Keadaan ini boleh berlanjutan berhari-hari jika tidak dirawat dan memerlukan rawatan profesional andai peringkat serius.
Jenis-jenis ruam panas







  • Jernih (miliaria kristalina)
  • Putih/ kuning (miliaria pustulosa)
  • Merah (miliaria rubra)
  • Dalam (miliaria profunda)
Risiko ruam panas
Semua orang terdedah kepada ruam panas. Namun mereka yang lebih terdedah kepada masalah ini adalah:
  • bayi
  • kanak-kanak berumur di bawah empat tahun
  • atlet atau individu yang berkerja di kawasan panas atau terik matahari
  • obesiti
  • pesakit yang sukar bergerak (bed ridden)
  • individu yang kurang atau tidak berpeluh secara kongenital (keturunan)
  • pekerja ketenteraan
Punca
Berlaku apabila liang peluh dan bulu roma pada permukaan kulit tersumbat. Kelenjar peluh dengan peluh yang terperangkap menyebabkan muncul benjolan kecil yang mengandungi air pada kawasan kulit.
Peluh manusia mengandungi garam yang tinggi, sangat berpotensi menyebabkan iritasi kulit dan ruam panas.
Kerana itu pentingnya membasuh peluh dengan air dan sabun.
Simptom
Ruam panas biasanya muncul dalam bentuk benjolan kecil dalam jumlah yang banyak di bahagian folikel bulu roma. Di sesetengah kawasan, ia mungkin berwarna merah atau merah jambu.
Lebih teruk, ruam panas boleh menyebabkan iritasi teruk dan muncul tompok-tompok merah lebih besar dan gatal-gatal.
Sesetengah individu mengalami ruam panas sangat gatal dan sesetengah pula tiada kesan tertentu.
Kawasan yang sering terjadi ruam panas adalah muka, leher, belakang, abdomen, kemaluan, di bawah dada, lipatan siku dan punggung.
Rawatan profesional





Kebanyakan kes ruam panas pulih dengan sendiri tanpa rawatan doktor. Ruam panas yang berpanjangan perlu didiagnos melalui karakter kulit dan sejarah ruam sebelum ini. Ruam yang teruk memerlukan ujian mikroskopik atau biopsi kulit. Lain-lain ujian yang perlu dilakukan adalah untuk memastikan sama ada jangkitan bakteria, ekzema atau jangkitan kulat.
Penjagaan sendiri di rumah
Kebanyakan ruam panas boleh pulih tanpa rawatan. Sesetengah kes pulih sehari selepas bertukar kepada kawasan yang lebih sejuk.
Langkah untuk penjagaan ruam panas:
1. Basuh kawasan ruam dengan sabun lembut. kemudian bilas dengan air dan kringkan dengan tuala. Basuh beberapa kali setiap hari terutama selepas bersenam atau bersukan, berjalan jauh atau terdedah kepada matahari.
2. Duduk di kawasan yang sejuk (di bawah bumbung dan biarkan kulit bebas bernafas).
3. Mandi atau berendam dalam air sejuk.







4. Rehat dalam kawasan berpendingin hawa (21 hingga 22oC) sebagai terapeutik. Jika tiada alat pendingin hawa di rumah, boleh keluar bersiar-siar di kawasan mempunyai pendingin hawa.
5. Elakkan sentuhan kulit ke kulit di kawasan lipatan seperti bawah dada dan abdomen dengan meletakkan kain kapas atau material menyerap peluh.
6. Letak pek sejuk di kawasan yang mengalami ruam panas (jangan letak melebihi 20 minit dalam satu jam).
7. Gunakan ubat niacin.
Cara mengelak ruam panas





  • Pakai pakaian menyerap peluh seperti kapas.
  • Elakkan penggunaan fabrik nylon dan poliester.
  • Pastikan bayi berada dalam keadaan selesa dan kering. Periksa lampin mereka dan tukar lebih kerap kerana bayi lebih mudah terkena ruam lampin.
  • Air liur bayi yang meleleh mengundang penyumbatan folikel liang roma menyebabkan ruam panas.
  • Individu yang terlantar sakit di katil perlu bergerak untuk mengelakkan peluh berterusan di kawasan yang sama.
Faktor yang memburukkan ruam panas
  • kelembapan tinggi
  • Suhu tinggi
  • Aktiviti jakuzi, sauna dan bilik stim.



  • demam
  • selaran matahari (sunburn)
  • berpeluh kerap atau hiperhidrosis
  • pakaian yang ketat dan fabrik tidak mesra pengaliran udara
Rujukan:Utusan Malaysia - 28 Februari 2010 / 14 Rabiul Awal 1431
28 Februari 2010 / 14 Rabiul Awal 1431

Thursday, March 4, 2010

Hikmah Kejadian Ais @ Air



  • Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.
  • Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
  • Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia.
  • Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.
  • Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.


  • Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.
  • Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.
  • Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.
  • Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.
  • Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.


  • Ambil wuduk hendaklah mengunakan air sejuk. Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.
  • Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.
  • Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.
  • Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.
  • Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.
  • Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan. Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh..


  • Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.
  • Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.
  • Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.
  • Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.
  • Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.


  • Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.
  • Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.
  • Sesungguhnya Nabi SAW amat menyukai air sejuk.
  • Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.
  • Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini...

Wednesday, March 3, 2010

Terjalinlah Sebuah Persahabatan...


Pertemuan antara kita,
Tidak pernah dirancang,
Tetapi telah diatur kemas oleh Rabbul Jalil,
Yang mengetahui suara hati antara kita,
Yang mengimpikan kehadiran seorang insan,
Bergelar teman...
Aku amat menghargai pertemuan ini,
Kerana dengannya,
Terjalinlah sebuah persahabatan...

Sesungguhnya Saidina Ali pernah berkata;
Selemah-lemah manusia ialah
orang yang tidak boleh mencari sahabat
dan orang yang lebih lemah dari itu
ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari.
Sember: iLuvislam.com








Rozela atau dikenali dengan nama OG merupakan rakan sekolah saya ketika di Sekolah Menengah Kebangsaan, Kuala Kubu Baharu dari tahun 1977 sehingga 1981. Alhamdulillah... kami diketemukan semula setelah 29 tahun berpisah. Kini dia menetap di Kota Damansara.... Anak tunggalnya bersekolah di Genius Aulad yang hampir sangat dengan tempat saya bekerja. Semoga persahabtan ini berkekalan dan diberkati Allah hendaknya. Amin.

Teguran + Kritikan = Tuduhan



Teguran dan kritikan... merupakan dua perkataan yang tidak serupa tetapi pada dasarnya sama maknanya. Fungsi kedua-dua patah perkataan itu adalah membantu orang yang ditegur supaya dapat memperbaiki dirinya.



Oleh itu, ramai orang yakin salah satu cara yang berkesan bagi membantu orang lain adalah dengan cara menegur kesilapan-kesilapan dan kelemahan-kelemahan mereka. Dengan demikian, mereka yang ditegur dapat mengambil tindakan bagi membetulkan kesilapannya dan memperbaiki kelemahannya. Dengan itu mereka akan menjadi seorang yang lebih baik pada masa hadapan, dalam erti kata tingklah laku dan prestasi mereka akan bertambah baik.


Kebanyakan pakar percaya aktiviti kritikan yang membina banyak faedahnya. Namun ada pakar-pakar yang percaya, tidak ada kritikan yang membina dan bahawa pada dasarnya semua kritikan bersifat 'merosakkan' kerana semua jenis teguran dan kritikan adalah sejenis maklum balas negatif. Aktiviti mengkritik adalah salah satu jenis aktiviti memberi maklum balas negatif kepada orang yang dikritik.

Maklum balas yang disampaikan dengan cara menegur dan mengkritik boleh disampaikan dengan lebih berkesan lagi lagi tanpa menggunakan cara kritikan. Kita dapat membantu rakan sejawat dan orang bawahan menaikkan prestasi tanpa menegur dan mengkritik mereka kerana kritikan tidak sentiasa mendorong orang yang dikritik menjadi lebih baik.

Sebenarnya kebanyakan orang tidak memiliki kemahiran menerima kritikan dengan cara-cara yang terbuka. Apabila dikritik, mereka menjadi defensif. Mereka membela dan mempertahankan apa yang mereka lakukan. Mereka menolak kritikan itu.
Salah satu faktor yang menyebabkan orang yang ditegur itu menolak teguran dan kritikan adalah cara bagaimana kritikan itu kita ucapkan.
Kebanyakan orang tidak memiliki kemahiran menyampaikan teguran dan kritikan dengan cara-cara yang betul. Kerap kali, apabila kita menegur dan mengkritik, kita tidak membezakan antara “orang” dengan “isu.”

Biasa sahaja berlaku di mana kita menujukan kritikan mereka kepada 'orang'-nya, bukan 'isu'-nya.Kita mengkritik peribadi orang itu, bukan tingkah-lakunya ataupun perbuatannya. Inilah yang menyebabkan kritikan jarang menghasilkan pembaikan.
Kebanyakan orang juga tidak tahu membezakan yang mana satu 'kritikan' dan yang mana satu 'tuduhan'.

Ayat-ayat seperti di bawah kerap kali diucapkan sebagai kritikan, padahal ia adalah tuduhan. Sebagai contoh, ayat yang berbunyi, "Awak perlulah lebih bertanggungjawab." bukanlah teguran, tetapi tuduhan.

Tidak semua kritikan yang disebut 'membina' benar-benar membina. Kebanyakan kritikan sebenarnya hanya mematahkan semangat dan menjatuhkan maruah orang yang dikritik.
Apabila seseorang itu selalu ditegur, lama-lama dia berasa takut ditegur. Akibatnya, dia belajar mengelak daripada ditegur dengan tidak melakukan apa-apa, kerana apabila dia tidak melakukan apa-apa maka dia tidak akan membuat sebarang kesilapan. Tanpa kesilapan, maka tidaklah dia dikritik. Jadi di cuma membuat akan sesuatu kalau disuruh sahaja, dan tidak lebih daripada itu. Jadi dia sentiasa menunggu suruhan dan arahan, seperti pahat dengan pemukul. Dia tidak berani mengambil sebarang daya usaha berfikir sendiri apa yang sepatutnya dilakukan, kerana dia takut silap, nanti dia kena kritik lagi.

Kritikan boleh membunuh semangat sukarela, daya usaha, inisiatif dan kreativiti. Apabila seseorang itu berani mengambil inisiatif, mencuba cara-cara baru, besar kemungkinan apa yang dibuat tidak serupa dengan cara-cara yang dikehendaki oleh ketuanya. Sekiranya dia ditegur dan dikritik, lain kali dia bukan memperbaiki kerjanya, sebaliknya semangatnya jatuh lalu dia langsung tidak mahu mencuba lagi. Dia akan ikut sahaja cara yang dimahukan oleh ketuanya, oleh itu dia tidak menggunakan daya kreativitinya.

Disebabkan teguran dan kritikan banyak membawa kesan negatif, pakar-pakar psikologi membuat garis panduan cara-cara mengkritik yang betul.

  • Jangan gunakan kritikan melainkan dengan tujuan membantu. Sebagai contoh, jangan mengkritik sebab hendak melepaskan geram. Kalau terpaksa mengkritik juga, jangan sekali-kali berlebih-lebihan apabila menyampaikan kritikan. Jangan meleteri, jangan marah-marah.
  • Seboleh-bolehnya, gantikan kritikan dengan penilaian jujur. Perbezaan antara kritikan dengan penilaian jujur adalah, kritikan hanya memberi maklum balas negatif sahaja. Sebaliknya, penilaian jujur memberi kedua-dua maklum balas, iaitu yang positif dan yang negatif.
  • Jangan sekali-kali mengkritik peribadi orang itu kerana perbuatan itu amat menjatuhkan maruah. Nilailah dengan jujur perbuatannya ataupun tingkah lakunya sahaja.
  • Jangan ucapkan kritikan dalam bahasa negatif. Gunakan bahasa positif. Jangan berkata begini, "Awak suka datang lambat." sebaliknya katakan, “Lain kali datang cepat.”
  • Jangan gunakan bahasa 'awak.' Gantikan dengan bahasa 'saya'. Jangan berkata, "Awak silap." sebaliknya katakan, "Saya tidak setuju dengan cara awak."
  • Jangan mengkritik secara terlalu am, tepapi katakan dengan tepat apa yang di maksudkan. Jangan berkata, "Awak pemalas." Perkataan ‘pemalas’ tidak memberitahu dengan tepat malas apa. Katakan begini, "Tolong bersihkan semua meja.
  • Jangan mengarah-arah dan menyeru-nyeru supaya orang itu berubah. Jangan berkata, "Awak mesti ingat awak lebih tua, sepatutnya awak menjadi contoh kepada pekerja yang lebih muda.

    "
  • Jangan fikir orang-orang lain tahu apa yang ada dalam hati dan fikiran orang lain. Jangan berkata, "Kenapa awak tak fikir dulu habis-habis sebelum melakukan perbuatan itu?" -- dari mana kita tahu orang itu tidak berfikir habis-habis?
Niat yang betul tidak menjamin hasil yang betul. Banyak orang mempunyai niat yang betul apabila mereka menegur dan mengkritik, tetapi akibatnya mereka menyebabkan orang yang dikritik tidak seronok mendapat ketua seperti mereka. Niat yang betul disertai dengan teknik yang betul, barulah hasilnya menjadi betul.

Sumber: Blog Puan Ainon Mohd